2023

UX design

 

Flitsbezorging op schoolcampussen

Voor een pitch mocht ik 3 pagina’s ontwerpen van de volgende case:

SB Stores, een retailwinkel die verse broodjes, drankjes en snacks offline verkoopt op universiteitscampussen in Nederland. Ze willen hunoffline winkelproducten online aan studenten verkopen via een webshop. De website moet studenten in staat stellen om tijdens hun schoollessen snel en eenvoudig eten en drinken te bestellen en te laten bezorgen op hun locatie binnen de school. De betaling moet mogelijk zijn via IDEAL. En er moet rekening gehouden worden dat het ontwerp kan worden gebouwd in Woocommerce.

De stakeholders

In de beschreven case waren drie belangrijke stakeholders betrokken, namelijk de scholen, de studenten, en natuurlijk SB Stores zelf. De studenten streven naar een naadloze en snelle bestelervaring, terwijl SB Stores streeft naar een maximalisatie van hun productverkoop.

Voor de scholen is het van cruciaal belang dat de bezorgers geen overlast veroorzaken in de lessen en de gangen niet blokkeren. Aangezien de studenten de uiteindelijke eindgebruikers zijn, heb ik bij het ontwerpen van de gebruikerservaring en visuele identiteit van de webshop de grootste aandacht besteed aan hun behoeften en verwachtingen.

 

Op basis van het concept en de stakeholders heb ik de homepagina, productpagina en checkout ontworpen, waarbij ik zowel de studenten als de zakelijke doelstellingen van SB Stores heb meegenomen.

 

Hieronder de sitemap te zien die ik heb opgesteld voor deze pagina’s.

Homepagina en stijl

Door het gehele ontwerpproces heen heb ik gebruik gemaakt van concurrentie onderzoek met services als Uber eats, Thuisbezorgd, Flink, Gorillas en Getir. Om deze case beknopt te houden vertel ik hier in een gesprek graag meer over.

Op de homepagina heb ik de nadruk gelegd op een beknopte uitleg van het nieuwe concept voor het bestellen van eten op de campuslocaties, samen met een eenvoudige en snelle start van het bestelproces.

Voor de visuele identiteit koos ik een “fun” kleurenpalet dat specifiek gericht is op studenten als eindgebruikers. Dit omvat blauwe en paarse gradients, met de oranje kleur uit ons logo als ondersteunende kleur. Ik wilde vermijden dat de hoofdkleur te veel op die van “Thuisbezorgd” zou lijken. 


Daarnaast koos ik om AI te gebruiken voor afbeeldingen met een vrolijke uitstraling die de jong volwassen doelgroep aanspreekt en een dus positieve associatie met het platform opbouwt.

home-desktop

Productoverzicht

Ik bevestig dat de gebruiker op het productoverzicht van de juiste campus kijkt, door de campusnaam en een bijbehorende foto te tonen. 

 

 

Om studenten met beperkte budgetten aan te spreken, toon ik visueel opvallende acties bovenaan deze pagina. Om de conversie te verhogen, voeg ik een gevoel van urgentie toe door de einddatum van de actie in een label weer te geven.

Het productoverzicht is zo opgebouwd dat eerst producten met acties worden getoond, gevolgd door de populairste producten en de rest.

 

Aangezien studenten een diverse doelgroep vormen, bied ik niet alleen categorieën aan in de filteropties, maar ook dieetrestricties. Zo kunnen studenten met verschillende voorkeuren en godsdiensten gemakkelijk geschikte maaltijden vinden.

 

Voor elk product is er de mogelijkheid om dieetrestricties en allergenen te bekijken via een tekstuele knop. Dit is te zien in het vierde product van bovenaf in het onderstaande ontwerp.

 

Om de conversie verder te stimuleren, is er ruimte voor een banner onder elke categorie. Hier kan de aandacht worden gevestigd op bijvoorbeeld de nieuwsbrief, met de belofte van exclusieve kortingen.

winkelwagen-los-desktop

Checkout

In de checkoutpagina wordt alleen de hoognodige gegevens gevraagd, die nodig zijn voor het bestellen.

 

Om het afrekenen zo makkelijk mogelijk te maken kan met als gast bestellen en ook meteen een account aanmaken met de ingevulde gegevens. Of men kan alsnog met een betaande account inloggen.

 

Het meest unieke aan deze checkout is dat men kan aangegeven waar ze zich bevinden op de campus. Bevind de klant zich in een klaslokaal of collegezaal, dan kan de bezorging alleen plaatsvinden aan het begin of eind van de les of het college dat op dat moment gegeven wordt. Zo wordt hinder voor docenten geminimaliseerd.

 

Verder heb ik in het ontwerp rekening gehouden dat ik zoveel mogelijk binnen de standaard woocommerce lay-out blijf met het oog op development.

DON`T BE A STRANGER!

Wil je meer weten over de case of mijn proces? Neem gerust contact op! Ik babbel graag over mijn werk en over eventuele kansen of mogelijkheden binnen jullie bedrijf.

Volgend project

Sleeper Agent
 Afstuderen in 8 maanden bloed, zweet en corona. Maar dan heb je ook wel een tof project voor mensen met slaapstoornissen!

Onderzoek, Concepting, Prototyping, UI design