flowchart

2022

UX design

Projectmanagement

Een simpel bestelproces

Dit project is nog in ontwikkeling, waardoor ik helaas de klant niet bij naam kan noemen.

Als UX designer en projectleider voor een webshopproject voor een bedrijf in de aandrijftechniek merkte ik op dat er nog veel onduidelijkheid was over hoe de custom verzendmodule moest gaan werken en dat de huidige staat van het bestelproces nog niet goed in kaart was gebracht. In de briefing van het project stond namelijk beschreven dat het bestelproces uit maar 4 stappen bestond en dat ze gebruik maken van iMuis en GLS.

 

Een stapje terug

Ik heb dus besloten om een stap terug te nemen en de klant te interviewen over hun bestelproces, zodat we een stevige basis konden creëren voor de uiteindelijke gewenste staat van hun bestelproces. De klant was aan het begin van het interview ietwat verbaasd, omdat hij ervan overtuigd was dat ze een simpel bestelproces hanteren met maar een paar stappen. Doorvragen op elke stap in het proces en deze stappen documenteren in een flowchart via Miro, resulteerde in  dat de klant steeds beter kon inzien dat zijn betelproces complexer was dan hijzelf dacht. Bekijk het resultaat in onderstaande flowchart. 

 

Een leuke quote hierover uit het interview is:

“Ik moet jou denk ik maar aannemen, want je begrijpt ons proces nu beter dan de meeste mensen in ons bedrijf”

Insights omzetten in een Magentoproces

Vervolgens heb ik intern met de developer de huidige staat van het bestelproces doorgenomen en hebben we de flowchart aangevuld met hoe Magento en de koppeling met iMuis en GLS dit proces kan versimpelen. In een call met de klant hebben we dit voorstel gepresenteerd aan aangevuld met insights van de klant over wat ze vanuit Magento willen beheren en wat ze vanuit iMuis willen beheren. Dit diende tegelijkertijd als documentatie voor de developer. 

 

Bekijk hieronder de aangevulde workflowomtrent de werking van Magento en iMuis:

Resultaat vanuit klantperspectief

De klant heeft aangegeven dat ze erg blij zijn met het meedenken, aangezien hun ingenieurs met deze workflow minder tijd in het magazijn doorbrengen en meer tijd bij klanten.

DON`T BE A STRANGER!

Heb ik je interesse opgewekt? Neem gerust contact op! Ik babbel altijd graag over mijn werk en over eventuele kansen of mogelijkheden binnen jullie bedrijf.

Volgend project

Lundi Fotografie
Een custom website voor een fotograaf.

UX design, Development

portfolio-volgend-project-detail-ludwig